På luffen en vecka

juli 30, 2010

På grund av allmän uttråkning sa jag upp min lägenhet utan att ha fixat en ny. Det är ett enkelt sätt att sätta lite krydda på livet.

Jag tog en vecka på cykel i södra Sverige, två veckor på stranden i Portugal men efter det så var det dag för dag som gällde.

Först drog jag till en tjejkompis i Dalsland. Hon jobbade visserligen 8 till 20 varje dag så det är inte så socialt men hon bor på landet, vid en sjö och jag skriver sedan ett tag tillbaka på en roman. Mer klassisk skrivarstuga än just en slussvakts-stuga i Dalsland blir det nästan inte.

Såg också i förbifarten att slussen var Dalslands största turistmål.  Jag menar givetvis inte att förringa attraktioner men jag kan ju förstå varför Liseberg har 50 000 besökare om dagen och den 25 minuter långa nedstigningen i 2 meter vattennivå har 10 besökare. Sluss-safari kommer jag nog inte uppskatta förrän min mage inte klarar av berg och dal banorna längre.

Sedan drog jag till Stockholm för att sova hos en läsare. Har en annan blogg (joelsunderbara.blogg.se) där jag skrivit under lång tid och då och då brukar jag dyka upp hos läsekretsen som en kul grej. De flesta delar ju min humor och smak för livet även om vissa minor har gåtts på där man redan sekunden innan mötet inser att det finns en anledning till att psykvården infördes.

Stockholm var riktigt roligt och detta var när Sverige ännu brann hett av växthuseffekten. Kvällarna bjöd på vin och traskande genom stan. Många Svenskar glömmer hur lyxigt vi har det när vi orädda kan röra oss på gatorna i nästan hela Sverige mitt i natten utan att behöva känna oss rädda.

Efter det var jag i Linköping där min ex-flickvän bor. Att inte vara vän med sina ex är som att säga adjö till sina närmaste vänner. Ingen känner en bättre och ingen har man mer minnen med. Dessutom kan de ibland bjuda på en soffa att sova på om man ger dem dåligt samvete för den där gången då man bjöd på middag tre gånger i rad.

Linköping är en väldigt stor, liten stad. Och parkerna är många där man kan ligga¨och gotta sig, kasta frisbee eller käka glass. Det märks också att det är en studentstad på alla klirrande påsar och gräslukten i vinden.

Jag är fortfarande bostadslös ett tag och bor nu hos min moster medan jag jobbar. Resor i Sverige kommer det bli fler om här, både bakåt och framåt i tiden…

Hur man dödar en maträtt

juni 1, 2010

Det var många år sedan nu. Min första stora, egna resa. Ingen planering, ingen erfarenhet. Jag var 15 och ägde världen. Och kunde den malliga programledaren i När och Fjärran cykla 40 mil, så kunde jag cykla 140.

Jag hade aldrig cyklat innan så jag drog ett testlopp på 3 mil och tyckte det kändes okej. Mer konsekvensanalys än så gör man inte i den åldern. Eller nu heller för den delen.

Jag minns hur jag efter tredje dagen hade sådan träningsvärk att jag inte kunde sitta på toalettringen. Jag fick stå hukandes i 30-sekundersintervaller som en alpin utförsåkare.

Och ofta blev det. Min krassa studentekonomi på 950 kr/månaden tillät knappast någon lyxmiddag för att fylla magen. Det blev pytt i  panna. 11 dagar i rad. Till lunch, mellanmål och kvällsmat. Jag värmde upp ett paket på morgonen och la det i en termos som jag sedan hällde i mig med en alkoholists djupa klunkar.

Jag kom fram tillslut. Jag upplevde hundratals ögonblick. Jag har och kommer cykla igen. Jag har och kommer ge mig ut på resor utan planering igen. Men aldrig kommer jag igen att äta pyttipanna på påse någonsin. Vissa grejer växer man ifrån.

Sittandes dag 7. Träningsvärken har lagt sig.

Uppstart

maj 21, 2010

Knallen blir namnet på denna reseblogg där ni lär känna mig och Sverige från sin mest oskalade och ärliga sida.

Här görs inga resor för att man ska göra dom. Här planeras ingenting i förväg. Här finns inga tankar på konsekvenser eller problem.

Här finns inga gränser för vad en resa kan vara. Från sex veckors backpacking längs kusten till en oväntad övernattning på en bänk i Umeå.

Här finns bara en kärlek till oväntade situationer och förmågan och möjligheten att faktiskt göra det man vill när man vill.

Välkomna.

Hello world!

mars 29, 2010

Welcome to WordPress.com. This is your first post. Edit or delete it and start blogging!